V Pardubickém kraji se jízdné ve veřejné dopravě zatím nezmění

Pardubický kraj zatím neplánuje měnit v příštím roce ceny jízdného. Hejtmanství také zachová příspěvky dopravcům na dopravní obslužnost. Během příštího roku by se ale do cen mohla promítnout změna sazby daně z přidané hodnoty, řekl ČTK krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek (SPOZ).

"Nemělo by se nic měnit, tomu by musela předcházet hlubší analýza. Zatím ale neznáme definitivní sazbu DPH," uvedl Dušek.

Ceny ve veřejné dopravě nastavuje organizátor regionální dopravy, firma Oredo. Autobusoví dopravci si určují jízdné sami jen u dálkových linek, které provozují bez příspěvků hejtmanství. Pardubický kraj doplácí nyní asi 18 korun na ujetý kilometr u autobusů a 92 korun na kilometr železniční dopravy.
 
Podle Duška by se mohlo jízdné v příštím roce o několik procent zvýšit. "Zatím je to jen úvaha, možná by k tomu mohlo dojít na jaře," řekl Dušek.
 
Od loňského prosince v Pardubickém i Královéhradeckém kraji začal fungovat takzvaný tarif Iredo (Integrovaná regionální doprava). Lidé mají možnost jezdit na jednu společnou jízdenku vlakem i autobusem. Jízdenka platí pro všechny autobusové dopravce na regionálních spojích a také vlaky v Pardubickém i Královéhradeckém kraji. Systém nabízí i sedmidenní a třicetidenní jízdenky.
 
Letos na příspěvky dopravcům kraj plánoval vydat 770 milionů korun, z toho na železnici 449 milionů korun. Výdaje na veřejnou dopravu činí největší položku krajského rozpočtu. Konečný roční účet za dopravní obslužnost bude zřejmě ještě vyšší. Před deseti lety vynakládal na tyto účely 266 milionů korun. Na příští rok je v rozpočtu navrženo na dopravní obslužnost 615 milionů korun.
 
Pardubický kraj plánuje podle Duška v příštím roce omezit rozsah autobusové dopravy ze současných 18,6 na 16,8 milionu kilometrů ročně, později na 16,5 milionu kilometrů. Železniční doprava zůstane obdobná jako letos. Hejtmanství chce obnovit provoz na některých nevyužívaných tratích a přibude míst, kde vlaky staví. V novém jízdním řádu, který dnes vstoupil v platnost, také přibyly například dva spěšné vlaky a rychlejší spojení mezi Pardubicemi a Trutnovem.
 
zdroj: ČTK