Rekordní počet lidí hledá bydlení přes mobil
Extrémní převis poptávky nad nabídkou dal na realitním trhu vzniknout zajímavému fenoménu. Stále více lidí totiž využívá k hledání bydlení a následné transakci mobilní telefony. Možnost okamžitě reagovat na inzeráty k prodeji nebo pronájmu se stává v době vysoké poptávky důležitou konkurenční výhodou mezi ostatními zájemci. Největší portál pro prodej a pronájem nemovitostí bez prostředníka Bezrealitky hlásí, že od letošního roku u něj více transakcí definitivně proběhne přes mobil než počítač.
Přechod do módu komunikace v reálném čase se netýká pouze pronájmů, ale také prodejů domů a bytů. Doba, po kterou jsou inzeráty v případě takzvaného přímého prodeje (tedy bez realitního zprostředkovatele) v nabídce, totiž hovoří jasně. Na domluvu majitele se zájemcem v případě pronájmu stačí průměrně 7 dnů, v případě prodeje pak asi 14 dnů. Nejrychleji se realitní trh „otáčí“ v Praze. Zde se byty k pronájmu udají v průměru za 3 dny, nemovitosti k prodeji pak za 10 dní. Na každou nemovitost v průměru připadá několik desítek zájemců, u těch nejatraktivnějších není výjimkou i několik stovek zájemců.
To, že se lidé učí reagovat hned, není pod tlakem trhu tak překvapující. Spíše zaráží, s jakou rychlostí se na nový způsob hledání nemovití adaptovali. Zatímco před dvěma roky na Bezrealitky přes mobilní zařízení proběhlo asi 35 % transakcí, dnes je to již kolem 70 % transakcí od půlmilionu zájemců o bydlení nebo majitelů, kteří zde nabízí svou nemovitost. A dá se předpokládat, že počet ještě poroste – meziročně totiž třikrát stoupl počet lidí, kteří se nespoléhají na služby realitek a raději si nemovitost zajistí výhodněji svépomocí. Často i kvůli zmíněné rychlosti.
„Ukazuje se, že se výrazným způsobem změnily návyky při hledání bydlení. A netýká se to pouze rychlé domluvy majitelů se zájemci. Lidé procházejí realitní nabídku po cestě do práce nebo do školy. Když se jim někde líbí, hledají dostupné nemovitosti na základě aktuální GPS lokace. Majitele přes mobilní telefon vkládají a spravují inzeráty a vzájemně se domlouvají na podmínkách,“ zmiňuje CEO Bezrealitky Hendrik Meyer. „Myslím, že to jasně ilustruje, jakým způsobem se realitní trh změnil a kam se nyní ubírá trend.“
To ostatně potvrzuje také zájem o realitní aplikace v mobilních telefonech. Bezrealitky představily svou aplikaci na začátku roku a od umístění do obchodů si jí stáhly již stáhlo přes 30 000 lidí. Na Google Play i App Store se stala během několika týdnů nejoblíbenější českou realitní aplikací.