Registr vozidel by měl být v pořádku v pondělí, jsou v něm stále chyby

Centrální registr vozidel ani dnes není plně funkční a jeho fungování stále ochromuje vysoká chybovost. Automobily mají v databázi například špatně uvedené majitele a nesedí ani jejich technické parametry jako objem motoru či barva karoserie. Dokud se chyby neodstraní, není možné řadu úkonů provádět, shodli se ČTK oslovení pracovníci na registračních pracovištích. Podle náměstka ministra dopravy Miroslava Drobného by měl registr začít bezchybně fungovat nejpozději do pondělí.

Vysoká míra chybovosti je překvapením i pro ministerstvo dopravy, zdali ale za chyby může dodavatelská firma ATS-Telcom, úřad stále prověřuje. Dnes se do krajských měst rozjeli technici, kteří se budou snažit systém řádně zprovoznit, postupně by se měli dostat i do menších měst.

Podle úředníků se i dnes objevují případy, kdy je v databázi uvedena jako vlastník leasingová společnost, ačkoliv vůz je dávno splacený. "Jedna majitelka vozidla například zjistila, že má vozidlo registrované na svojí čtyřletou dceru," řekla ČTK úřednice jednoho z pražských registračních pracovišť, která ale chtěla zůstat v anonymitě. Kvůli takovýmto chybám se prý podaří odbavit jen malé procento žadatelů. Fungují například odhlášky vozidel, za den je ale podle oslovených úředníků možné vyhovět jen několika jednotlivcům. Desítky dalších žadatelů odchází s nepořízenou.
 
Ministerstvo dopravy o chybách v systému ví. "Zdaleka jsme samozřejmě nečekali, že bude chybovost tak obrovská, jaká je," uvedl Karel Peška, zastupující náměstka ministra Ivo Tomana.
 
Za převedení dat z ministerstva vnitra na ministerstvo dopravy je podle něj odpovědná firma ATS-Telcom. Chyba podle něj přesto nemusí být na straně dodavatelské společnosti. V minulosti totiž byla data uložena na centrálním registru a na jednotlivých serverech okresních ředitelství. Řada chyb se tak mohla vyskytovat už v předchozích registrech, vznikly například přepisováním původních písemných záznamů do elektronické podoby. V minulosti ale nebyly tyto chyby odhaleny právě proto, že systém souběžně fungoval na dvou úrovních - centrální a regionální a objevily se až nyní, kdy se databáze sjednotila.
 
"Úřad bude případnou náhradu po ATS- Telcom požadovat až se definitivně potvrdí, že je za komplikace vzniklé při startu centrálního registru odpovědná," uvedl vedoucí tiskového oddělení ministerstva dopravy Jakub Žizka. To prý zatím potvrzené není a je prý i předčasné odhadnout, kdy úřad o případné odpovědnosti dodavatelské firmy rozhodne.
 
"Vyslali jsme do terénu všechny možné specialisty na danou problematiku, na ministerstvu dopravy sedí celý štáb lidí, jenž koordinuje jejich činnost. Sbíráme také poznatky z helpdesku, který je nyní samozřejmě přehlcený," uvedl při dnešní návštěvě Pardubic náměstek Drobný.
 
Ministerstvo dopravy nový registr vozidel přišel na 47 milionů korun. Jsou v tom zahrnuté náklady na tvorbu počítačové aplikace a za nákup výpočetní techniky. Od začátku minulého týdne byl systém odstaven, protože bylo potřeba přesunout data ze starého registru, který spravovalo ministerstvo vnitra. Celkem v Česku existuje 206 míst, kde je možné vozidla registrovat. Problémy se nevyhnuly žádnému z nich.
 
Nový centrální registr vozidel má být podle ministerstva dopravy přehlednější, umožní například registraci značek na přání nebo převod registračních značek mezi vozidly jednoho majitele. Má být napojený na základní registry, policii a evidenci kradených aut v zahraničí.
 
zdroj: ČTK