Poptávka po skladových prostorech roste
Spolu s nárůstem e-commerce se v posledních měsících závratně navyšuje i poptávka po skladových prostorech. Svou roli v tom hraje také snaha Evropy o větší soběstačnost a s tím související záměr maximálně posílit vlastní kapacity průmyslových i logistických nemovitostí. Dosavadní nabídka tak tuzemským obchodníkům přestává stačit a poohlíží se i po dalších možnostech uskladnění. Právě z toho důvodu stále častěji využívají služeb fulfillmentu, který jim zajistí skladové prostory na míru, a to bez nutnosti čekat na jejich výstavbu dlouhé měsíce. Tento trend dokládají i čísla společnosti Skladon, která registruje za první kvartál roku 2022 v porovnání s loňským rokem pětinásobnou poptávku po svých službách. Většina obchodníků přitom vyhledává outsourcing právě kvůli nedostupnosti skladových prostor a také kvůli možnosti kdykoliv pružně rozšiřovat svou skladovou plochu podle potřeby.
V souvislosti s aktuální situací na trhu dosahuje poptávka po průmyslových prostorech v posledních měsících svých maxim a dostupné kapacity skladových prostor s ní už nestíhají držet krok. Jen za loňský rok se hrubý objem poptávky navýšil na rekordních 2,39 milionů metrů čtverečních, přičemž neobsazenost těchto prostorů klesla na historické minimum ve výši 1,63 %. Takové hodnoty jasně ukazují, že šance sehnat skladové prostory v obchodníkem preferované lokalitě, a ještě za rozumnou cenu, je téměř nulová. V České republice jsou zároveň ve výstavbě průmyslové prostory o objemu více než 1 000 mil. metrů čtverečních. I přes vysoká čísla však hrozí, že skladů bude nedostatek, většina připravovaných areálů je totiž již předem zasmluvněna.
Tato skutečnost spolu s rostoucí inflací a cenami energií způsobuje výrazné problémy také řadě obchodníků. S dlouhodobě rostoucí e-commerce mnohým stoupají nároky na kapacitu skladových prostor, zároveň se ale zvyšují i ceny za samotný pronájem těchto areálů. V Praze a okolí tak mohou společnosti zaplatit za metr čtvereční měsíčně i 8 EUR, přičemž dochází také ke zvýšení cen ze jejich správu a údržbu, a to nejméně o 10 %. V důsledku toho mnoho nájemců tyto prostory opouští a hledá další možnosti a místa působení. Čím dál častějším řešením pro obchodníky je proto outsourcing logistiky neboli fulfillment. Ten totiž firmám poskytne potřebné skladovací prostory ihned a umožní jim platit pouze za takové množství prostoru, které za dané období reálně využijí.
„Současná situace na trhu průmyslových areálů začíná být neúnosná a nutí stále více obchodníků promýšlet nejen způsob, jakým ušetřit, ale také kam vůbec narůstající množství skladových zásob složit. Mezi e-shopy tak vidíme silné tendence přenechat starosti s logistikou někomu jinému a zároveň minimalizovat své fixní náklady. Fulfillment jim umožňuje obojí – přístup k téměř neomezenému prostoru a zároveň přeměnu fixních nákladů na variabilní, jelikož nemusí řešit personální náklady na zaměstnance ve skladu, výdaje za energie, pronájem nebo třeba pojištění skladu,“ říká Konstantin Margaretis, CEO a spoluzakladatel Skladonu, který je jedním z největších českých poskytovatelů fulfillmentu.
Poptávka po skladových prostorech není aktuálním tématem jen v Česku. Situace se týká celé Evropy, na mnoha místech navíc developeři jejich výstavbu dokonce sami omezují. Svou roli v tom hraje nejen zdražování stavebních materiálů a prací, ale i nedostatek vhodných pozemků. Často totiž proti výstavbě rozlehlých areálů bojují i občané, kterým se nelíbí negativní dopad těchto staveb na životní prostředí nebo také dopravní zátěž, která je spojena s příjmem a expedicí zboží. Když už obchodníci vhodný prostor najdou, zpravidla na jeho výstavbu musí čekat i několik měsíců.
Právě z těchto důvodů je mezi e-shopy výše zmíněný outsourcing logistiky stále vyhledávanější. Nejen, že řeší problém s nedostatkem prostoru, pro obchodníky představuje usnadnění i v dalších oblastech. Díky kumulaci zásilek dosáhne jeho poskytovatel na výrazné množstevní slevy za dopravu, stejně jako na výhodnější ceny za obalový i výplňový materiál. Obchodníkům díky němu odpadají také veškeré náklady za provoz a údržbu samotného skladu i starosti související se sezónním náborem zaměstnanců. E-shopům tak zjednodušuje i expanzi do zahraničí, a to včetně procesu celního řízení, které je pro řadu obchodníků častou komplikací při expedici zboží do třetích zemí. Fulfillmentový partner totiž vyhotoví veškerou potřebnou dokumentaci a mnohdy funguje dokonce i jako poskytovatel soukromého celního skladu. Tyto faktory přivádí ke kompletnímu outsourcingu logistiky čím dál více obchodníků, čemuž napomáhá i fakt, že přechod na fulfillment není navzdory předpokladům žádný zdlouhavý a komplikovaný proces. Zpravidla se jedná o záležitost několika dní.
„Od chvíle, kdy si s e-shopem domluvíme podmínky spolupráce, jsme schopni vlastní řešení implementovat do 14 dnů. Odpadá tak nutnost čekat na vhodné prostory i potřebné vybavení, jako je tomu u klasického pronájmu skladu. Zároveň mají naši klienti své zboží uloženo v moderním distribučnímu centru, které neustále inovujeme. V minulém roce se nám podařilo například výrazně zefektivnit vychystávání objednávek a expedici zboží jsme tak schopni zajistit opravdu bleskově. V době, kdy rychlost doručení zásadním způsobem rozhoduje o úspěchu e-shopu, se pro obchodníky jedná o zásadní benefit,“ uzavírá Margaretis.