"Ten den bude zahájen zkušební provoz. Nová výpravní budova bude sloužit pro potřeby cestujících, bude zde umístěn prodej jízdenek, čekárna a sociální zařízení," uvedl Illiaš. Budovu budou také využívat jako zázemí provozní zaměstnanci. Výstavba výpravní budovy stála 7,5 milionu korun.
Historická památkově chráněná budova železničního nádraží v Ústí nad Orlicí bude uzavřena a zakonzervována. České dráhy pro ni po rekonstrukci stanice nemají využití. Nebudou do ní zatím investovat, jen zajistí dohled a běžnou údržbu. V budoucnu by ji měla převzít SŽDC. Podle dřívějších úvah by v objektu časem mohl být umístěn celý archiv SŽDC. Ústecká radnice by ráda v budově viděla čekárnu a restauraci. S vlastním návrhem přišli také železniční modeláři, prostory by jim mohly sloužit pro klubovou činnost i stálou expozici modelů a kolejišť.
Nádraží v Ústí nad Orlicí z roku 1874 patří k nejstarším staničním budovám v Česku. Vzniklo podle návrhu architekta Rudolfa Freye. Budova na půdorysu písmene H s kamennými římsami je postavená z režného zdiva, horní podlaží jsou z méně obvyklého hrázděného zdiva. Je zajímavá mimo jiné tím, že je průchozí, aby mohli výpravčí i cestující procházet na obě strany kolejiště. Tím, že stojí uprostřed kolejí a není k němu přístup autem, pouze podchodem, není vhodné pro komerční účely.
Modernizace železničního uzlu Ústí nad Orlicí, který leží na hlavní koridorové trati z Prahy na Moravu, umožní průjezd vlaků rychlostí až 160 kilometrů v hodině. Stavba za zhruba 1,5 miliardy korun začala v březnu 2013, ukončení celého projektu je naplánováno na březen příštího roku.
zdroj: ČTK